Je wilt dat Google snapt wat er op je website staat, toch? Met structured data help je zoekmachines een handje
Het is een soort code die we onder water toevoegen aan je website. Hiermee vertel je Google precies wat bepaalde onderdelen van je pagina betekenen.
Hoe werkt het?
Je voegt speciale codes toe aan je HTML. Deze codes geven extra informatie over je content. Denk aan:
- Wat voor soort pagina het is
- Welke onderdelen erin staan
- Hoe die onderdelen met elkaar samenhangen
Google gebruikt die info om je pagina beter te begrijpen. En dat kan zorgen voor mooiere zoekresultaten waardoor jouw pagina eruit springt ten opzichte van andere pagina's in Google.
Voorbeelden in de praktijk
Vacatures
Heb je een recruitment website? Dan wil je dat Google snapt dat het om vacatures gaat. Met structured data vertel je bijvoorbeeld:
- Functietitel
- Type dienstverband
- Salarisindicatie
- Aantal uren
Je vacature wordt weergegeven met een logo en wordt gesorteerd op locatie voor gebruikers. Zo val je meer op bij kandidaten in de juiste regio.
Recepten
Heb je een foodblog? Dan wil je dat Google snapt dat het om recepten gaat. Met structured data vertel je bijvoorbeeld:
- Bereidingstijd
- Aantal calorieën
- Ingrediënten
- Stappen in het recept
Google kan dan je recept tonen met een mooie foto, sterren en extra info. Zo val je meer op tussen de zoekresultaten.
Evenementen
Organiseer je feestjes of workshops? Gebruik dan structured data voor je agenda-items:
- Datum en tijd
- Locatie
- Prijs
- Beschrijving
Zo kan Google je evenementen tonen in een handige agenda-weergave. Mensen zien in één oogopslag wanneer jouw event plaatsvindt.
Aan de slag
Structured data toevoegen is best een klus, maar het loont de moeite. Je helpt Google én je bezoekers. een win-win dus! Benieuwd of het inbouwen van structured data een toegevoegde waarde voor jouw site biedt? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder!