De naam “Discovery” zegt eigenlijk al wat het moet doen; gezamenlijk bedenken we de (digitale) reis naar de eindbestemming. We kennen de reis (nog) niet en met de Discovery gaan we de reis bepalen.
Met de Discovery fase wordt de basis gelegd voor jouw nieuwe website. Middels vier co-creatie sessies bepalen we gezamenlijk de eindbestemming en benodigdheden van het project. De Discovery fase zorgt voor een grondige analyse en voorbereiding, cruciaal voor het opzetten van een effectieve website.
De “Discovery” is opgedeeld in 4 sessies:
- Sessie I: De Uitdaging
- Sessie II: Het Onderzoek
- Sessie III: De Definitie
- Sessie IV: De Uitkomst
Het eindproduct van de “Discovery” is een compleet overzicht van de doelstellingen, doelgroepen en focus (prioriteit) voor de eindbestemming. Het vormt de perfecte voedingsbodem voor de volgende fase in ons nieuwbouw traject: User Experience Design.
Sessie I: De Uitdaging
Deze sessie focust zich op het bepalen van de eindbestemming en benodigdheden om de eindbestemming te bereiken. We bespreken doelen, doelgroepen en de scope waarbinnen het website project valt. We brengen het ecosysteem in kaart en de stakeholders die van invloed zijn op het project.
Belangrijk onderdeel van de sessie is het vastleggen van de aannames die de projectgroep heeft ten aanzien van de scope. De aannames worden gevalideerd met interviews of prototypes, voordat we een stap vooruit maken. Hiervoor zijn aparte stelposten opgenomen.
Naast deze functionele kant van de sessie is het de bedoeling om elkaar te leren kennen. Hiervoor hebben we een aantal creatieve manieren in de toolbox. Verrassende elementen om de voorstelronde “leuker” te maken.
Sessie II: Het Onderzoek
Wij onderzoeken of de zaken die we denken te weten (aannames) ook daadwerkelijk bij de stakeholders of doelgroepen leven. De aannames uit sessie I zijn vastgelegd in een interviewguide die als basis dient voor het onderzoek. Tevens onderzoeken we de eerste feature wensen van de groep.
De validatie gebeurt middels kwalitatief onderzoek. Dit betekent dat wij interviews* met belanghebbenden doen of dat wij observaties uitvoeren. Validatie kan ook plaatsvinden middels kwantitatief onderzoek. Dan worden er vragenlijsten gestuurd naar de stakeholders.
De uitkomst van het onderzoek vertalen wij naar inzichten. De inzichten worden in de vervolgsessie gebruikt ter inspiratie voor de features die het projectteam gaat bedenken en uitwerken.
Sessie III: De Definitie
Deze sessie staat in het teken van features. Wat vindt het projectteam belangrijk voor haar nieuwe website? We gaan individueel aan de slag en proberen - middels de ICE Scoringsmethodiek - een eerste gevoel van prioriteit te krijgen.
De features worden in detail uitgewerkt en gepresenteerd aan elkaar. De deelnemers krijgen de mogelijkheid om (onderdelen van) features te scoren volgens ICE. Belangrijk is dat de deelnemers ook de eerste user stories uitschrijven. Dit om meer inzicht te krijgen in de achterliggende gedachten van features die de deelnemers hebben bedacht.
Dit interactieve deel van de Discovery is zeer belangrijk om een eerste, visuele en diepere blik te krijgen op de eindbestemming.
Sessie IV: De Uitkomst
De Discovery is afgerond en alle ruwe data is samengevat tot een presenteerbaar en deelbaar geheel. Deze sessie staat in het teken van de start van de Design Fase.
De scope is helder, de doelen zijn gesteld en de doelgroepen zijn bekend. We kennen het ecosysteem en de stakeholders binnen de scope van dit project. De aannames zijn gevalideerd en vertaald in features en user stories voor de Design Fase. Tevens is de strategische briefing voor het designteam gereed.
Alle teamleden die betrokken zijn geweest in deze fase zijn aanwezig. Zowel vanuit de BoerenNatuur als vanuit Stuurlui.
Productsheet: Discovery
Meer weten?
Wil je meer weten over de mogelijkheden? Plan een meeting in met een van onze specialisten: Meeting inplannen